Teknik
Wartburg 1.3 instruktionsbok (tyska): Klicka HÄR
El-schema för Trabant P50: Klicka HÄR
Information om Wartburg 311 på svenska: Klicka HÄR
Teknisk data för Wartburg 311, på svenska: Klicka HÄR
El-schema till Wartburg 1.3. Spara dessa: 1 & 2
Chassi/smörjföreskrifter för IFA F8. PDF-filer CHASSI respektive SMÖRJ
Information om IFA 2-taktsmotors arbetssätt, klicka HÄR
Kopplingsschema för IFA F8, klicka HÄR & HÄR
Teknisk data IFA F8, klicka HÄR
Teknisk specifikation (m.m.) avseende Wartburg 353/1000, klicka HÄR
Monteringsanvisning för dragkrok till Wartburg 353, (höger) klicka HÄR (& välj SPARA SOM)
Bild på Trabant i genomskärning, klicka HÄR
Teknisk data Trabant P601LS: Klicka HÄR
Film om Trabant 601s motor: Klicka HÄR
Trabant 1.1, reparationshandbok för växellådan. Klicka HÄR
Tips
Vill ni slippa tvåtaktsröken från ert IFA- fordon?
Så här luftar man kylsystemet på Wartburg 353:
Bättre kylning av Wartburg 353 motorn med bakplacerat kyl.
Många har haft problem under varma sommardagar med att motorn gått varm och ibland kokat, inte minst då man kört med husvagn.

Bakvagnshaveri på två trabanter under färd. Förebyggande information HÄR
Triboron, mindre/ingen rök samt bättre värden. Läs HÄR
Vill du få mer klös i din Trabant?
Hos Project Tuning (reservdelssidan) kan man numera köpa en vässad
Trabantmotor på hela 36 hk. Motorn är komplett med kåpor, förgasare och
grenrör. Priset är endast 1200 Euro. Ni kan också vända er till klubbens
reservdelsförsäljare, Kjell Aronsson, som tillhandahåller liknande motor.

Hög tid att konservera 2-taktsmotorerna inför vinteravställningen
Eftersom det inte är någon olja i 2-taktsmotorn bildas det lätt rost i lagren när bilen inte används regelbundet. Rost i lager innebär förstörd motor. Det finns ett enkelt sätt att undvika detta som bara tar några minuter.
Så här gör du på Trabant:
Lossa slangen på på förgasarens luftintag och slå i lite olja direkt ner i förgasaren. Kör därefter motorn en kort stund bara så att oljan kommer ner ordentligt i motorn. På Wartburg får man lossa luftrenaren för att kunna få i oljan.
Tipstack till Nisse Wagnefors

Får man exempelvis stopp efter vägen kan man ringa Pannenhilfe på följande nummer:
I Tyskland Tel 0.175 7171170
I övriga europa inklusive Sverige Tel 0049 175 7171170
I Sverige finns 2 kontaktpersoner för Pannenhilfe varav den ena bor i Landskrona och den andre i Falköping.
Hydraulolja ISO-VG 68 rekommenderas till Trabant (2-takt)
Originaloljan HLp 68 är mycket svår att få tag på, därför rekommenderas ISO-VG 68
som motsvarar denna. Trabantens låda rymmer 1,5 liter.
Olja förmedlas av Kjell Aronsson tel 073 1838367
Kör din importerade bil innan registreringsbesiktningen. Klicka HÄR
* Växellådsolja till Trabant går nu att köpa via klubben. Viktigt att rätt olja används för att
frihjulet skall fungera bra. Kontakta Kjell Aronsson på tel 073 1838367.
* Problem med Trabants växellåda?
När trabants växellåda börjar bli gammal och sliten kan det hända att man får problem med att få in fyrans växel.
Ibland kan det hjälpa med att man byter ut den gamla växellådsoljan mot vanlig motorolja som är tunnare.
(Tipset från Nisse Wagnefors i Göteborg)
För att kunna köra en tvåtaktare med upp till 50% etanol-inblandning behöver man bara byta ut tvåtaktsoljan till en vegetabilisk tvåtaktsolja. Det går således ej att använda mineralisk eller syntetisk olja, eftersom dessa oljor ej blandar sig med etanol, med undantag av de nya syntestiskt baserade esteroljorna.
Det går även att köra på enbart etanol och tvåtaktsolja men då kan det bli nödvändigt att byta till större munstycke i förgasaren, alternativt att man borrar upp det gamla munstycket så att hålet blir ca 0.1 mm större (30%).
Vegetabilisk tvåtaktsolja går att köpa av exempelvis Castrol som saluför två lämpliga oljor, Castrol M30 & A747.
(tipset från en tvåtakts-SAAB-ägare i Trollhättan)
* Intressant information om tvåtaktsolja. Ladda hem 5 text-bilder HÄR, HÄR, HÄR, HÄR & HÄR
* Så här får du loss bromstrummorna på Trabant........ Köp Biltemas avdragare för bromstrummor. Borra ett par
extra hål i den så att den passar. Sedan klar att använda. (tipset från trabantägare i Göteborg)