Trabanter tillverkades under åren 1958-1991 av Sachenring Automobilverk i Zwickau i över 3 miljoner exemplar. Bilen utrustades med en luftkyld 2-cylindrig tvåtaktsmotor på 26 hk, men under de sista åren kunde den även erhållas med fyrtaktsmotor.
Trabant är en unik bil i flera avseenden och som exempel kan nämnas att större delen av bilen såsom skärmar, huv, bagagelucka, dörrar och tak är tillverkad av formpressad bomull överdraget med epoxilack. Detta innebär att man till stora delar slipper problem med rost.
Nämnas bör också att bilen är framhjulsdriven och har rattväxel samt att den har en bensinkran som man får ställa om till reservläge när det är ca 5 liter kvar i tanken.
Trabant blev den verkliga folkbilen i DDR motsvarande den s.k. "bubblan" i västra Tyskland.
Idag finns ett stort antal trabantklubbar i Tyskland men även i andra länder som England, Nederländerna och vårt grannland Danmark.
Wartburg
Wartburg är en mellanstor bil som tillverkades av VEB Automobilverk i Eisenach under åren 1956-1991.
Bilen byggdes som sedan- och kombiversion och utrustades med en vattenkyld 3-cylindrig tvåtaktsmotor.
Under de sista åren kunde man också erhålla den med en 1.3 liters fyrtaktsmotor.
Wartburg är liksom Trabant och Barkas framhjulsdriven.
Barkas
Barkas började tillverkas 1961 av VEB Barkas-Werke i Karl-Marx-Stadt (numera Chemnitz) .
Den vanligaste Barkasmodellen heter B1000 och är en minibuss. Barkas tillverkades också som liten lastbil.
Barkasbilarna utrustades från början men en vattenkyld 3-cylindrig tvåtaktsmotor, men kunde på senare år även erhållas med en 1.3 liters fyrtaktsmotor.
Modellen B1000 hade sju sittplatser och påminner om den VW-buss som samtidigt tillverkades i västra Tyskland.
Barkas användes i DDR av bl.a. postverket och som ambulans.