Trabantcykel
Varför inte komplettera med en Trabantcykel, så får ni motion också?
Historik
Kort därefter upphörde också bilproduktionen.
Min första kontakt med DDR och de bilar som tillverkades där var i början av 70-talet. Jag blev då, via facket på min arbetsplats erbjuden att följa med med på en studieresa dit, arrangerad av Svenska Kommittén för Arbetarkonferenserna.
Första anhalten på resan var Rostock där vi träffade Dethleff, som skulle vara tolk under resan. Dethleff var ägare till en Trabant. Han visade mig bilen och jag fick även möjlighet att provköra den. Jag minns att jag p.g.a. ovana med rattväxeln, hade stora problem att hitta rätt växlar.
Dethleff var nöjd med sin bil och framhöll särskilt att den till stora delar inte kunde rosta pga det unika materialet, pressad bomull. Redan då bestämde jag mig för att jag någon gång skulle köpa en Trabant.
I Rostock fick vi besöka ett daghem, en mekanisk verkstad och ett nybyggt bostadsområde.
På daghemmet informerade personalen om verksamheten och framhöll särskilt att i DDR var barnomsorgen gratis för alla barn. I det nybyggda bostadsområde, Rostock Schmarl minns jag att många hus var klädda utvändigt med en typ av kakelplattor som skimrade vackert i solskenet. Jag minns också att vi blev informerade om att hyrorna i DDR aldrig fick överstiga 6% av hushållets inkomster.
När vi var ute i affärerna och handlade kunde man upptäcka prislistor som var över 10 år gamla men där priserna fortfarande gällde. Detta förklarade Dethleff med att i deras socialistiska samhälle med planekonomi hade dom ingen inflation.
Efter några dagar i Rostock gick resan vidare med buss till huvudstaden Berlin. Efter vägen fick jag för första gången i mitt liv se tvåvåningståg, hade ingen aning om att sådana fanns. I Berlin fick vi besöka DDR:s parlament (folkkammaren) som var inrymd i Palats der Republik, ett stort kulturhus.
I parlamentet fanns fem partier representerade. Det styrande partiet var Tysklands Socialistiska Enhetsparti (SED).
Bland mycket annat fick vi också möjlighet att åka upp till restaurangen i tv-tornet på Alexanderplatz ca 210m över marken. En fantastisk utsikt, man kunde se stora delar av Berlin.
Naturligtvis var vi också vid muren som delade Berlin. Jag minns att Dethleff berättade att muren på intet vis var avsedd för att stänga in medborgarna utan att den tvärtom var nödvändig för att stärka landets ekonomi. Han kallade muren för: den anti imperialistiska skyddsvallen.
I Berlin kryllade det av trabanter men det fanns även gott om Wartburg och Barkas. Dethleff informerade gruppen om att Barkas användes av bl.a. Postverket och som ambulans.
Efter några dagar i Berlin gick så resan åter till Rostock och vidare hem till Sverige med mycket nya intryck att smälta.
Första Trabanten
Åren gick, då och då infanns sig tankarna på att köpa en Trabant.1996 gjorde jag slag i saken. Jag ringde till Berlin på en annons om en fin Trabant -88 som jag hittade i den tyska dagstidningen Berliner Morgenpost.
Tillsammans med en kompis åkte vi till Berlin. Vi hade med oss en bilkärra. I Berlin hamnade vi tillslut på Alexanderplatz utan en aning om hur vi skulle hitta fram till slutmålet på Ringstrasse. Till slut hoppade jag in i en taxi som fick köra före och visa vägen.Efter ca 55 minuter kom vi fram till Ringstrasse. Trabanten var parkerad utanför huset och vi kunde direkt se att den var mycket fin. Priset som begärdes var 700 mark. Ägare var ett ungt par som berättade att de varit på flera långresor med den, bl.a. i Norge och att det nu kändes svårt att göra sig av med den.
Affären gjordes upp och vi lastade bilen på kärran och påbörjade resan hem. I Trelleborg stannade vi i tullen och köpte ett par "röda" skyltar som berättigade till provkörning under en månad. En försäkring löstes också i Trelleborg.
Väl hemma monterade jag sidoblinkers och säkerhetsbälte bak. Därefter besiktigades bilen utan problem.
Jag har senare gjort ytterligare resor till Tyskland och införskaffat en Barkas B 1000, en Wartburg 353 samt en Wartburg 1.3.
I Sverige har jag kommit över en Trabant -71 som jag håller på att totalrenovera. I dagarna skall den lackeras…
Berndt Andersson
Info
Trabanter tillverkades under åren 1958-1991 av Sachenring Automobilverk i Zwickau i över 3 miljoner exemplar. Bilen utrustades med en luftkyld 2-cylindrig tvåtaktsmotor på 26 hk, men under de sista åren kunde den även erhållas med fyrtaktsmotor.
Trabant är en unik bil i flera avseenden och som exempel kan nämnas att större delen av bilen såsom skärmar, huv, bagagelucka, dörrar och tak är tillverkad av formpressad bomull överdraget med epoxilack. Detta innebär att man till stora delar slipper problem med rost.
Nämnas bör också att bilen är framhjulsdriven och har rattväxel samt att den har en bensinkran som man får ställa om till reservläge när det är ca 5 liter kvar i tanken.
Trabant blev den verkliga folkbilen i DDR motsvarande den s.k. "bubblan" i västra Tyskland.
Idag finns ett stort antal trabantklubbar i Tyskland men även i andra länder som England, Nederländerna och vårt grannland Danmark.
Wartburg
Wartburg är en mellanstor bil som tillverkades av VEB Automobilverk i Eisenach under åren 1956-1991.
Bilen byggdes som sedan- och kombiversion och utrustades med en vattenkyld 3-cylindrig tvåtaktsmotor.
Under de sista åren kunde man också erhålla den med en 1.3 liters fyrtaktsmotor.
Wartburg är liksom Trabant och Barkas framhjulsdriven.
Barkas
Barkas började tillverkas 1961 av VEB Barkas-Werke i Karl-Marx-Stadt (numera Chemnitz) .
Den vanligaste Barkasmodellen heter B1000 och är en minibuss. Barkas tillverkades också som liten lastbil.
Barkasbilarna utrustades från början men en vattenkyld 3-cylindrig tvåtaktsmotor, men kunde på senare år även erhållas med en 1.3 liters fyrtaktsmotor.
Modellen B1000 hade sju sittplatser och påminner om den VW-buss som samtidigt tillverkades i västra Tyskland.
Barkas användes i DDR av bl.a. postverket och som ambulans.