Vi har fått förfrågning om hur man luftar kylsystemet på
Wartburg 353
Gör så här:
1. Ställ värmereglaget inne i bilen på full värme.
2. Öppna de bägge luftskruvarna. Den ena sitter på
locket ovanför termostaten och den andra på
värmeelementet som sitter vid torpedväggen.
3. Fyll på vatten/glykol tills det rinner ut för fullt i
de bägge lufthålen. Det kommer först ovanför
termostaten. Dra då åt skruven och fortsätt tills det
även kommer ur elementet.
Vill ni slippa tvåtaktsröken från ert IFA- fordon?
Sluta i så fall att blanda olja i bensinen och använd i
stället Triboron med 1% inblandning. Vi har medlemmar
som använt Triboron i sina bilar/motorcyklar flera år
utan problem. Kan köpas från bl.a.
Bizzlight,
MaxMcImport,
MarinShopen. För mer information: www.Triboron.se
När en Wartburg/Barkas stått en
längre tid, utan att startas, är det inte ovanligt att
besinen försvinner från förgasaren. Den mekaniska
bensinpumpen orkar då ej pumpa fram bensin. Man får ta
loss ett tändstift och slå i lite bensin där eller i
förgasaren. Ett smidigare sätt är att köpa en liten
handpump av pvc-plast (se bild) som säljes bl.a. av
Biltema och Jula som monteras på bränsleslangen strax
innan förgasaren. Några tryck på den och bilen startar.
Pumpen kostar under 50 kr. Hos Biltema har den
artikelnummer 25-6961 och finns i båtavdelningen.
Så här luftar man kylsystemet på Wartburg 353:
1. Ställ värmereglaget inne i bilen på full värme.
2. Öppna de bägge luftskruvarna. Den ena sitter på locket
ovanför termostaten och den andra på värmeelementet som sitter
vid torpedväggen.
3. Fyll på vatten/glykol tills det rinner ut för fullt i de
bägge lufthålen. Det kommer först ovanför termostaten. Dra då åt
skruven och fortsätt tills det även kommer ur elementet.
4. Klart
När en Wartburg/Barkas stått en
längre tid, utan att startas, är det inte ovanligt att
besinen försvinner från förgasaren. Den mekaniska
bensinpumpen orkar då ej pumpa fram bensin. Man får ta
loss ett tändstift och slå i lite bensin där eller i
förgasaren. Ett smidigare sätt är att köpa en liten
handpump av pvc-plast (se bild) som säljes bl.a. av
Biltema och Jula som monteras på bränsleslangen strax
innan förgasaren. Några tryck på den och bilen startar.
Pumpen kostar under 50 kr. Hos Biltema har den
artikelnummer 25-6961 och finns i båtavdelningen.
Bättre kylning av Wartburg 353 motorn med bakplacerat kyl. Många har haft problem under varma sommardagar med att motorn gått varm och ibland kokat, inte minst då man kört med husvagn.
Olle Skogh har försökt lösa detta genom att klippa till
en plåtkant som han monterat runt fläkten (se bild).
Detta för att styra luften från fläkten bättre mot
kylet. Hur resultatet av detta blir få vi veta under
sommaren. På senare modeller av Wartburg upphörde
problemet, eftersom kylet på dessa är placerat framför
motorn.
![]() Bakvagnshaveri på två trabanter under färd. Förebyggande information HÄR Triboron, mindre/ingen rök samt bättre värden. Läs HÄR Vill du få mer klös i din Trabant? Hos Project Tuning (reservdelssidan) kan man numera köpa en vässad Trabantmotor på hela 36 hk. Motorn är komplett med kåpor, förgasare och grenrör. Priset är endast 1200 Euro. Ni kan också vända er till klubbens reservdelsförsäljare, Kjell Aronsson, som tillhandahåller liknande motor. ![]() Hög tid att konservera 2-taktsmotorerna inför vinteravställningen Eftersom det inte är någon olja i 2-taktsmotorn bildas det lätt rost i lagren när bilen inte används regelbundet. Rost i lager innebär förstörd motor. Det finns ett enkelt sätt att undvika detta som bara tar några minuter. Så här gör du på Trabant: Lossa slangen på på förgasarens luftintag och slå i lite olja direkt ner i förgasaren. Kör därefter motorn en kort stund bara så att oljan kommer ner ordentligt i motorn. På Wartburg får man lossa luftrenaren för att kunna få i oljan. Tipstack till Nisse Wagnefors ![]()
Pannenhilfe är en organisation som finns
i de flesta europeiska länder, inklusive Sverige, som har som
uppgift att förmedla hjälp i akuta situationer till ägare av
IFA-fordon, skoda och Lada från öst-tiden.
Får man exempelvis stopp efter vägen kan man ringa Pannenhilfe på följande nummer: I Tyskland Tel 0.175 7171170 I övriga europa inklusive Sverige Tel 0049 175 7171170 I Sverige finns 2 kontaktpersoner för Pannenhilfe varav den ena bor i Landskrona och den andre i Falköping.
|