Trabanter tillverkades under åren 1958-1991 av Sachenring Automobilverk i Zwickau i över 3 miljoner exemplar. Bilen utrustades med en luftkyld 2-cylindrig tvåtaktsmotor på 26 hk, men under de sista åren kunde den även erhållas med fyrtaktsmotor. Trabant är en unik bil i flera avseenden och som exempel kan nämnas att större delen av bilen såsom skärmar, huv, bagagelucka, dörrar och tak är tillverkad av formpressad bomull överdraget med epoxilack. Detta innebär att man till stora delar slipper problem med rost. Nämnas bör också att bilen är framhjulsdriven och har rattväxel samt att den har en bensinkran som man får ställa om till reservläge när det är ca 5 liter kvar i tanken. Trabant
blev den verliga folkbilen i DDR motsvarande den s.k. "bubblan" i västra
Tyskland. Wartburg
Wartburg är en mellanstor
bil som tillverkades av VEB Automobilverk i Eisenach under åren 1956-1991. Under
de sista åren kunde
man också erhålla den med en 1.3 liters fyrtaktsmotor. BarkasBarkas
började tillverkas
1961 av VEB Barkas-Werke i Karl-Marx-Stadt (numera Chemnitz) . Barkasbilarna utrustades från början men en vattenkyld 3-cylindrig tvåtaktsmotor, men kunde på senare år även erhållas med en 1.3 liters fyrtaktsmotor. Modellen B1000 hade sju sittplatser och påminner om den VW-buss som samtidigt tillverkades i västra Tyskland. Barkas användes i DDR av bl.a. postverket och som ambulans.
Original fahrzeugbrief från DDR. Bilar som har detta registreringsbevis
har inte varit registrerade i nuvarande Tyskland men det går att använda
för att registrera bilen i Sverige.
Med denna blankett beställde man en ny Trabant. Öppna HÄR eller Spara HÄR (högerklick musen)
|