Köpa bil/Import

2007-01-13:

När det gäller import av bilar från senare tillkomna EU-länder som bl.a. Polen och Ungern gäller f.n. övergångsregler som innebär att bilar nyare än årsmodell 1972 ej går att registrera i Sverige.

När det gäller bilar av årsmodell 1972 och äldre gäller inga restriktioner. Dessa går således att importera och få godkända på samma sätt som exempelvis vid import från Tyskland.

****************************

Det är fortfarande lätt att få tag i Trabant och Wartburg i Tyskland . Barkas är svårare att hitta men det går, även om man får leta en del.

En bra trabant kan köpas för 150-500 € (euro) och en Wartburg kostar ca 300-700 €. Barkas brukar vara något dyrare. När man väl köpt en bil är det bara att forsla in den i Sverige. Tullen har inte längre något att göra med privatbilsimporten.

Vad man måste tänka på är att man får med sig det tyska registreringsbeviset (Fahrzeugbrief), eller motsvarande (från DDR). Om detta saknas går det ej att registrera bilen i Sverige.

 

Vad gäller hos bilprovningen?

Avgaslagen gäller ej för tvåtaktsmotorer och dessutom inte för motorer under 0.8 liter. På det området är det således inga problem.

Montera sidoblinkers om de saknas. Finns billiga i biltillbehörs-affärerna.

Montera säkerhetsbälte bak (brukar saknas på Trabant) Volvo 240-bälte passar utmärkt. Monteras med mekanismen på hatthyllan och ett plattjärn som förstärkning på undersidan.
Wartburg har för det mesta säkerhetsbälte bak men tyvärr inte av rullbältestyp. Bälte från äldre modell av Ford Capri passar.

Vid köp av Trabant bör man också förvissa sig om att den har 2-krets bromssystem. Alla har inte det. Går dock i värsta fall att komplettera i efterhand.

Är bilen för övrigt i ordning bör det inte bli några problem hos bilprovningen.

 

Här kan man köpa bilarna.

http://de.mobile.de

http://www.autoscout24.de