Trabant,
Wartburg och Barkas tillverkades i forna Östtyskland, DDR (Deutsche Demokratische
Republik). Landet grundades 7 oktober 1949 och upphörde att existera 3 oktober
1990.
Kort därefter upphörde också bilproduktionen.
Min
första kontakt med DDR och de bilar som tillverkades där var i början
av 70-talet. Jag blev då, via facket på min arbetsplats erbjuden att
följa med med på en studieresa dit, arrangerad av Svenska Kommittén
för Arbetarkonferenserna.
Första anhalten på resan var Rostock
där vi träffade Dethleff, som skulle vara tolk under resan. Dethleff
var ägare till en Trabant. Han visade mig bilen och jag fick även möjlighet
att provköra den. Jag minns att jag p.g.a. ovana med rattväxeln, hade
stora problem att hitta rätt växlar.
Dethleff var nöjd med sin
bil och framhöll särskilt att den till stora delar inte kunde rosta
pga det unika materialet, pressad bomull. Redan då bestämde jag mig
för att jag någon gång skulle köpa en Trabant.
I Rostock
fick vi besöka ett daghem, en mekanisk verkstad och ett nybyggt bostadsområde.
På
daghemmet informerade personalen om verksamheten och framhöll särskilt
att i DDR var barnomsorgen gratis för alla barn. I det nybyggda bostadsområde,
Rostock Schmarl minns jag att många hus var klädda utvändigt med
en typ av kakelplattor som skimrade vackert i solskenet. Jag minns också
att vi blev informerade om att hyrorna i DDR aldrig fick överstiga 6% av
hushållets inkomster.
När vi var ute i affärerna och handlade
kunde man upptäcka prislistor som var över 10 år gamla men där
priserna fortfarande gällde. Detta förklarade Dethleff med att i deras
socialistiska samhälle med planekonomi hade dom ingen inflation.
Efter
några dagar i Rostock gick resan vidare med buss till huvudstaden Berlin.
Efter vägen fick jag för första gången i mitt liv se tvåvåningståg,
hade ingen aning om att sådana fanns. I Berlin fick vi besöka DDR:s
parlament (folkkammaren) som var inrymd i Palats der Republik, ett stort kulturhus.
I
parlamentet fanns fem partier representerade. Det styrande partiet var Tysklands
Socialistiska Enhetsparti (SED).
Bland mycket annat fick vi också möjlighet
att åka upp till restaurangen i tv-tornet på Alexanderplatz ca 210m
över marken. En fantastisk utsikt, man kunde se stora delar av Berlin.
Naturligtvis
var vi också vid muren som delade Berlin. Jag minns att Dethleff berättade
att muren på intet vis var avsedd för att stänga in medborgarna
utan att den tvärtom var nödvändig för att stärka landets
ekonomi. Han kallade muren för: den anti imperialistiska skyddsvallen.
I
Berlin kryllade det av trabanter men det fanns även gott om Wartburg och
Barkas. Dethleff informerade gruppen om att Barkas användes av bl.a. Postverket
och som ambulans.
Efter
några dagar i Berlin gick så resan åter till Rostock och vidare
hem till Sverige med mycket nya intryck att smälta.
Första Trabanten
Åren
gick, då och då infanns sig tankarna på att köpa en Trabant.1996
gjorde jag slag i saken. Jag ringde till Berlin på en annons om en fin
Trabant
-88 som jag hittade i den tyska dagstidningen Berliner Morgenpost.
Tillsammans
med en kompis åkte vi till Berlin. Vi hade med oss en bilkärra. I Berlin
hamnade vi tillslut på Alexanderplatz utan en aning om hur vi skulle hitta
fram till slutmålet på Ringstrasse. Till slut hoppade jag in i en
taxi som fick köra före och visa vägen.Efter ca 55 minuter kom
vi fram till Ringstrasse. Trabanten var parkerad utanför huset och vi kunde
direkt se att den var mycket fin. Priset som begärdes var 700 mark. Ägare
var ett ungt par som berättade att de varit på flera långresor
med den, bl.a. i Norge och att det nu kändes svårt att göra sig
av med den.
Affären gjordes upp och vi lastade bilen på kärran
och påbörjade resan hem. I Trelleborg stannade vi i tullen och köpte
ett par "röda" skyltar som berättigade till provkörning
under en månad. En försäkring löstes också i Trelleborg.
Väl
hemma monterade jag sidoblinkers och säkerhetsbälte bak. Därefter
besiktigades bilen utan problem.
Jag har senare gjort ytterligare resor till
Tyskland och införskaffat en Barkas B 1000, en Wartburg 353 samt en Wartburg
1.3.
I Sverige har jag kommit över en Trabant -71 som jag håller
på att totalrenovera. I dagarna skall den lackeras
Berndt Andersson