Tips & Trix

Så här luftar man kylsystemet på Wartburg 353:
1. Ställ värmereglaget inne i bilen på full värme.
2. Öppna de bägge luftskruvarna. Den ena sitter på locket ovanför termostaten och den andra på värmeelementet som sitter vid torpedväggen.
3. Fyll på vatten/glykol tills det rinner ut för fullt i de bägge lufthålen. Det kommer först ovanför termostaten. Dra då åt skruven och fortsätt tills det även kommer ur elementet.
4. Klart

Bra hjälpmedel för Wartburgägare (2-takt)
När en Wartburg/Barkas stått en längre tid, utan att startas, är det inte ovanligt att besinen försvinner från förgasaren. Den mekaniska bensinpumpen orkar då ej pumpa fram bensin. Man får ta loss ett tändstift och slå i lite bensin där eller i förgasaren. Ett smidigare sätt är att köpa en liten handpump av pvc-plast (se bild) som säljes bl.a. av Biltema och Jula som monteras på bränsleslangen strax innan förgasaren. Några tryck på den och bilen startar. Pumpen kostar under 50 kr. Hos Biltema har den artikelnummer 25-6961 och finns i båtavdelningen.


Bakvagnshaveri på två trabanter under färd. Förebyggande information HÄR

Triboron, mindre/ingen rök samt bättre värden. Läs HÄR

Vill du få mer klös i din Trabant?

Hos Project Tuning (reservdelssidan) kan man numera köpa en vässad
Trabantmotor på hela 36 hk. Motorn är komplett med kåpor, förgasare och
grenrör. Priset är endast 1200 Euro. Ni kan också vända er till klubbens
reservdelsförsäljare, Kjell Aronsson, som tillhandahåller liknande motor.


Hög tid att konservera 2-taktsmotorerna inför vinteravställningen

Eftersom det inte är någon olja i 2-taktsmotorn bildas det lätt rost i lagren när bilen inte används regelbundet. Rost i lager innebär förstörd motor. Det finns ett enkelt sätt att undvika detta som bara tar några minuter.
Så här gör du på Trabant:
Lossa slangen på på förgasarens luftintag och slå i lite olja direkt ner i förgasaren. Kör därefter motorn en kort stund bara så att oljan  kommer ner ordentligt  i motorn. På Wartburg får man lossa luftrenaren för att kunna få i oljan.

Tipstack till Nisse Wagnefors

Pannenhilfe är en organisation som finns i de flesta europeiska länder, inklusive Sverige, som har som uppgift att förmedla hjälp i akuta situationer till ägare av IFA-fordon, skoda och Lada från öst-tiden.
Får man exempelvis stopp efter vägen kan man ringa Pannenhilfe på följande nummer:

I Tyskland  Tel 0.175 7171170
I övriga europa inklusive Sverige  Tel 0049 175 7171170

I Sverige finns 2 kontaktpersoner för Pannenhilfe varav den ena bor i Landskrona och den andre i Falköping.
 
* Hydraulolja ISO-VG 68 rekommenderas till Trabant (2-takt)
Originaloljan HLp 68 är mycket svår att få tag på, därför rekommenderas ISO-VG 68
som motsvarar denna. Trabantens låda rymmer 1,5 liter.
Olja förmedlas av Kjell Aronsson tel 073 1838367
 
* Kör din importerade bil innan registreringsbesiktningen. Klicka HÄR 04-07
* Det finns en speciell bromsolja anpassad för Trabantens bromssystem. Den går att köpa via Nisse Wagnefors i Göteborg. Tel 031 528833  
* Växellådsolja till Trabant går nu att köpa via klubben. Viktigt att rätt olja används för att
frihjulet skall fungera bra. Kontakta
Kjell Aronsson på tel 073 1838367.
 
* Problem med Trabants växellåda?
När trabants växellåda börjar bli gammal och sliten kan det hända att man får problem med att få in fyrans växel. Ibland kan det hjälpa med att man byter ut den gamla växellådsoljan mot vanlig motorolja som är tunnare. (Tipset från Nisse Wagnefors i Göteborg)
 
* Nya bilder till "wartburgmotor i trabantchassi" (se längst ner på sidan). Bild   HÄR   HÄR  &  HÄR
* Bensinpriset stiger oavbrutet. Nu har priset blivit så högt att det lönar sig att köra på Etanol (E85).
Etanolen kostar idag 6.90:- litern. Vid körning på enbart etanol drar bilen ca 30% mer bränsle än vid bensindrift.
För att kunna köra en tvåtaktare med upp till 50% etanol-inblandning behöver man bara byta ut tvåtaktsoljan till en vegetabilisk tvåtaktsolja. Det går således ej att använda mineralisk eller syntetisk olja, eftersom dessa oljor ej blandar sig med etanol, med undantag av de nya syntestiskt baserade esteroljorna.
Det går även att köra på enbart etanol och tvåtaktsolja men då kan det bli nödvändigt att byta till större munstycke i förgasaren, alternativt att man borrar upp det gamla munstycket så att hålet blir ca 0.1 mm större (30%).
Vegetabilisk tvåtaktsolja går att köpa av exempelvis Castrol som saluför två lämpliga oljor, Castrol M30 & A747.
(tipset från en tvåtakts-SAAB-ägare i Trollhättan)
* Intressant information om tvåtaktsolja. Ladda hem 5 text-bilder HÄR, HÄR, HÄR, HÄR & HÄR  
* Så här får du loss bromstrummorna på Trabant........   Köp Biltemas avdragare för bromstrummor. Borra ett par
extra hål i den så att den passar. Sedan klar att använda.   (tipset från trabantägare i Göteborg)
* För att få aluminiumfälgar att passa på Trabant måste en platta monteras utanpå bromsskivan, som gör att avstånden mellan hjulbultarna minskas från 4x 160 mm till 4x 100 mm (som är ett vanligt mått).
En komplett sats går att köpa från Tyskland för ca 350 Euro. Aluminiumfälgar till Opel,VW m.fl. kommer då att passa. Fälgar med denna storlek går att köpa i biltillbehörsaffärerna. Se bild HÄR
* Komplett paket med Wartburgmotor, drivlina och luftade bromsskivor klart att montera i Trabant. Se bild HÄR